Drogie propozycje mogą utrudnić wybór przewoźników komunikacji miejskiej
Zakład Usług Komunalnych w Tczewie rozpoczął proces wyboru przewoźnika, który przez 27 miesięcy będzie obsługiwać komunikację miejską. Przetarg podzielony jest na dwie części, jednak wysokie ceny ofert mogą stanowić przeszkodę przy wyborze odpowiednich wykonawców.
Pierwsza część przetargu dotyczy co najmniej 17 autobusów, w tym dwóch rezerwowych. Flota powinna składać się z 15 pojazdów maxi o długości od 11,01 do 13,50 metra oraz dwóch mega-autobusów o długości od 17,5 do 18,5 metra. Dopuszcza się jednak większą liczbę autobusów mega zamiast maxi. Wymagany rok produkcji pojazdów to 2010 lub nowszy. Łącznie trasa wyniesie około 1,809 miliona wzkm (współczynnik wzorcowy) z możliwością zmiany o 10%. Szczegółowy rozkład obejmuje około 280 tys. wzkm w czterech ostatnich miesiącach 2023 roku, 799 tys. wzkm w 2024 roku i 730 tys. wzkm w 11 miesiącach 2025 roku.
Druga część przetargu obejmuje 16 autobusów typu maxi o długości od 11,01 do 13,5 metra, w tym również dwa rezerwowe. Dopuszczalne są także pojazdy mega. Autobusy nie mogą być starsze niż z 2010 roku. Szacunkowa liczba wzkm wynosi 1,684 miliona, a rozkład przedstawia się następująco: 260 tys. wzkm w czterech ostatnich miesiącach 2023 roku, 744 tys. wzkm w 2024 roku oraz 630 tys. wzkm w 11 miesiącach 2025 roku. Istnieje możliwość zmiany wartości o 10%.
Ostateczny termin składania ofert upłynął 20 czerwca. W pierwszej części przetargu uczestniczą dwie firmy: konsorcjum Irex-Trans i Irex-3 z ofertą wynoszącą 25,652 miliona zł brutto oraz Przewozy Autobusowe GRYF z ofertą na poziomie 27,551 miliona zł brutto. Budżet zamawiającego wynosił jednak tylko 16,411 miliona zł brutto. W drugiej części przetargu wpłynęły trzy propozycje: Arriva Bus Transport Polska za 21,770 miliona zł, konsorcjum Irex-Trans i Irex-3 za 23,880 miliona zł oraz Przewozy Autobusowe GRYF za 25,647 miliona zł. Budżet na tę część wynosił 15,227 miliona zł brutto. W wyborze wykonawcy brane będą pod uwagę cena (60%) oraz dostosowanie malatury do wymogów zamawiającego (40%).
Usługi transportowe mają być realizowane przez okres 27 miesięcy. Rozpoczęcie świadczenia usług przewidziane jest na 1 września 2023 roku, a zakończenie nie później niż 30 listopada 2025 roku.