Nowa era dla kolei: Modernizacja trasy Bydgoszcz – Trójmiasto rusza pełną parą!

Modernizacja kluczowej trasy kolejowej między Bydgoszczą a Trójmiastem nabiera tempa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły kontrakt na przebudowę stacji Maksymilianowo, będącej ważnym węzłem dla transportu towarów z południa Polski do portów nad Bałtykiem. Inwestycja o wartości ponad 927 mln zł netto, wspierana z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027, ma przynieść korzyści zarówno przewoźnikom, jak i pasażerom z regionu kujawsko-pomorskiego.
Strategiczne znaczenie stacji Maksymilianowo
Maksymilianowo odgrywa kluczową rolę w transporcie towarów do portów w Gdyni i Gdańsku, gdzie krzyżują się dwie istotne linie: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) i nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Obecnie prowadzona modernizacja obejmuje m.in. dobudowę drugiego toru i elektryfikację linii nr 201, co znacząco usprawni przewozy do Gdyni, umożliwiając ominięcie przeciążonych szlaków Bydgoszcz – Tczew – Gdańsk.
Inwestycje zwiększające komfort podróży
Projekt obejmuje przebudowę trzech peronów oraz budowę nowego przejścia pod torami wyposażonego w windy, co ma ułatwić dostęp do transportu osobom z ograniczoną mobilnością. Modernizacja zakłada też wymianę 46 km torów i 102 rozjazdów, budowę trzech wiaduktów kolejowych (w tym jednego bezkolizyjnego skrzyżowania), jednego mostu kolejowego oraz mostu kolejowo-drogowego. Dodatkowo, zostaną przebudowane inne obiekty inżynieryjne, jak wiadukty i mosty.
Lepsza infrastruktura dla szybszych przejazdów
Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i unowocześniona sieć trakcyjna przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa i płynności przejazdów. Na linii nr 201 prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Z kolei na linii nr 131 pociągi pasażerskie osiągną do 200 km/h, a towarowe 120 km/h, co znacznie poprawi przepustowość.
Wykonawcy i harmonogram prac
Prace realizowane są przez firmę Strabag Sp. z o.o., a zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2029 roku. Zadanie obejmuje projektowanie i wykonanie prac budowlanych na linii kolejowej nr 201 w ramach projektu dotyczącego odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna, który otrzymał wsparcie z programu FEnIKS w wysokości 85% kosztów.
Rozwój połączeń pasażerskich i gospodarki regionu
Modernizacja linii nr 201, obejmująca odcinek Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia, rozpoczęła się w 2021 roku i ma na celu poprawę połączeń pasażerskich między województwem kujawsko-pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Projekt przewiduje zakończenie prac na innych odcinkach do 2028 roku, z łącznym kosztem przekraczającym 2,5 mld zł netto. Po zakończeniu inwestycji, przepustowość linii wzrośnie dzięki dobudowie drugiego toru i elektryfikacji, co wpłynie pozytywnie na gospodarkę regionu poprzez usprawnienie transportu towarowego do portu w Gdyni.
Planowane osiągi po zakończeniu prac
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h. Obecnie pociągi pasażerskie poruszają się z prędkością od 30 do 120 km/h, a towarowe od 30 do 90 km/h, co pokazuje znaczący wzrost efektywności po modernizacji.