Nowa era kolei w Polsce: Modernizacja stacji Maksymilianowo za 1 mld zł przyspieszy transport!

W sercu polskiego systemu kolejowego, stacja Maksymilianowo odgrywa kluczową rolę, łącząc południowe regiony kraju z północnymi portami morskimi. Z tego względu rozpoczęto ambitny projekt modernizacyjny, który ma uczynić ją jeszcze bardziej wydajną i nowoczesną. Inwestycja ta, o wartości przekraczającej 1 miliard złotych brutto, stanowi część większego planu poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce.
Zakres prac modernizacyjnych
Nowe życie stacji Maksymilianowo obejmuje przebudowę trzech peronów oraz modernizację 46 km torów i 102 rozjazdów. Zmiany te pozwolą na dostosowanie linii nr 201 do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla towarowych. Natomiast na linii nr 131 pociągi pasażerskie będą mogły osiągać 200 km/h, przy zachowaniu prędkości towarowych na poziomie 120 km/h.
Partnerstwo i finansowanie
PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły podpisy na umowie z firmą Strabag, która zrealizuje projekt przebudowy stacji. 85% kosztów inwestycji zostanie pokryte z funduszy programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027. Wartość tej inwestycji to 1,141 miliarda złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2029 roku.
Znaczenie dla transportu towarowego i pasażerskiego
Modernizacja stacji Maksymilianowo jest częścią szerszych działań mających na celu poprawę warunków przewozu ładunków kolejowych w Polsce. To kluczowe miejsce na mapie transportowej kraju, szczególnie w kontekście połączeń między bałtyckimi portami a południem Polski. Prace przyczynią się także do poprawy komfortu podróży pasażerów na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta.
Infrastruktura i nowe rozwiązania
W ramach modernizacji przewidziano budowę trzech nowych wiaduktów, w tym bezkolizyjnego skrzyżowania linii nr 201 i 131, mostu kolejowego oraz kolejowo-drogowego. Przebudowane zostaną kluczowe obiekty inżynierskie, takie jak wiadukt kolejowy, drogowy i most kolejowy. Dodatkowo, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym oraz nowa sieć trakcyjna.
Perspektywy przyszłościowe
Przebudowa stacji Maksymilianowo to część większego projektu modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Gdynią przez Kościerzynę, który rozpoczął się w 2021 roku. Całkowity koszt prac na tym odcinku przekracza 2,5 miliarda złotych netto, a zakończenie wszystkich etapów planowane jest na 2032 rok. Dzięki tym inwestycjom Polska zyska nowoczesną i wydajną infrastrukturę kolejową, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego kraju.