Zagrożenia na drogach Tczewa: Analiza bezpieczeństwa rowerzystów na przestrzeni lat
W Tczewie, dominującymi przyczynami kolizji drogowych z udziałem cyklistów są brak ustąpienia pierwszeństwa przez kierujących pojazdami i nieprawidłowe przekraczanie przejazdu dla rowerzystów, stanowiące łącznie 12 na 13 zarejestrowanych incydentów. Z analizy wynika, że mężczyźni (62%) częściej stają się sprawcami wypadków drogowych niż kobiety (38%). Wyniki te bazują na danych zebranych i przeanalizowanych dla ostatnich siedmiu lat.
W bieżącym roku, oprócz badania danych za rok 2023, postanowiliśmy także zanalizować informacje zebrane przez siedem lat poprzednich, od roku 2017 do 2023. Wybór tego okresu był podyktowany tym, że ostatnie duże badanie skoncentrowane było na latach 2007-2019. Teraz pragnęliśmy skupić się wyłącznie na czasie, w którym w Tczewie istniała już rozbudowana sieć dróg dla rowerów – wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski z Urzędu Miasta Tczewa.
Pawlikowski podkreśla, że od roku 2017 Tczew doświadczył prawdziwej eksplozji popularności rowerów, wcześniej ruch rowerowy był tam bowiem minimalny. – W roku 2023 zarejestrowano 600 tys. przejazdów rowerowych, co jest wynikiem odczytów z czterech liczników rowerowych, i odnotowano przy tym 25 incydentów z udziałem rowerzystów, czyli o dwa więcej niż w poprzednim roku – wyjaśnia skalę zjawiska. – Pomimo 4-procentowego wzrostu ruchu rowerowego, wzrost liczby zdarzeń jest niewielki. Co ciekawe, nie doszło do żadnego poważnego incydentu, takiego jak ciężkie urazy czy ofiary śmiertelne. W siedmiu przypadkach cykliści odnieśli lekkie obrażenia, a w 18 nie odnotowano obrażeń wcale. To najmniejsza liczba lekkich obrażeń od kilku lat.
Z tych 25 incydentów, 11 było wynikiem działań samych rowerzystów, 13 to efekt niewłaściwej jazdy kierowców samochodów, natomiast jeden przypadek spowodowany był przez pasażera kierowcy. Z tej całej puli zdarzeń tylko jedno dotyczyło potrącenia pieszego przez osobę podróżującą na rowerze.